Beton. To od wielu lat najbardziej rozpowszechnione tworzywo budowlane. Są ku temu powody, ale nie o tym opowiemy w naszym artykule. Powiemy za to kilka słów o łacie wibracyjnej, która odgrywa znaczącą rolę wszędzie tam, gdzie pojawia się wylewka mieszanki betonu.
Listwa wibracyjna ogólnie
Łata wibracyjna do betonu, zwana też listwą, to urządzenie służące do ubijania świeżo wylanej wylewki betonowej. Chodzi głównie o to, aby zapobiec wytwarzaniu się niewidocznych pęcherzy i pustek, które w dużym stopniu mogą stać się źródłem pęknięć nawierzchni w przyszłości. Poza tym dzięki urządzeniu dokonuje się wyrównania wylewki, co jest nieodłącznym elementem każdej budowy czy remontu.
Konstrukcja łaty wibracyjnej
Ogólnie rzecz biorąc, łata wibracyjna składa się z trzech podstawowych elementów. Pierwszym z nich jest silnik, który generuje drgania. Wysyłane są na specjalną belkę, która styka się z wierzchnią warstwą betonu i tym samym ją ubija. Trzecim elementem konstrukcyjnym są uchwyty, dzięki którym operator maszyny może ją kontrolować i prowadzić w danym kierunku.
Dostępne dzisiaj łaty występują zazwyczaj z silnikiem spalinowym. Taka jest na przykład listwa wibracyjna do betonu Honda. Silnik GX35 jest 4-suowy i opiera się na paliwie bezołowiowym 95. Waży jednak aż 12,5 kg. Na szczęście na rynku są również dostępne lżejsze silniki. Model HONDA GX25 do listwy wibracyjnej wygładzającej waży już mniej niż 10 kilogramów. Jest do tego wyposażony w amortyzatory, które tłumią drgania w uchwycie, dzięki czemu praca z tym urządzeniem odznacza się dużym stopniem komfortu. Zużycie paliwa może być różne w zależności od podjętych działań, ale współczesne rozwiązania są bardzo ekonomiczne. Naturalnie, istnieje także listwa wibracyjna do betonu elektryczna, która nie wymaga użycia paliw kopalnych. Jest dużo bardziej cicha podczas pracy, ale na jednym ładowaniu za jej pomocą nie zawsze udaje się ubić i wyrównać taką samą powierzchnię, jaką umożliwia listwa wibracyjna do betonu spalinowa. Niemniej brak emisji zanieczyszczeń oraz cicha praca sprawiają, że silniki elektryczne lepiej nadają się do działań we wnętrzach.
Sama listwa wibracyjna to natomiast aluminiowy profil, który zwykle ma charakter jednolity, ale może być też dwubelkowy. Łata ENAR QGH na przykład to profil rozsuwany o rozpiętości od 2,5 do 4,5 metra. Dzięki temu można go zaadoptować do większości pomieszczeń. Ta łata wibrująca do betonu rozsuwana jest stabilna i pozwala zachować stałą równość bez uskoków. Można ją kupić razem z silnikiem spalinowym o mocy 3,7 KW/ 5 KM. Sprzęt jest zdolny do wykonania 700 wibracji na minutę, co jest bardzo zadowalającym wynikiem. Wprawdzie wszystko waży łącznie niespełna 50 kg, aczkolwiek listwa wibracyjna może zostać odseparowana od jednostki napędowej. W związku z tym transport sprzętu jest znacznie ułatwiony.
Uchwyty. Stanowią sposób sterowania oraz zabezpieczenie operatora. Jako że listwa wibrująca do betonu nie należy do najlżejszych, uchwyty muszą być solidne. Najlepszą stabilność gwarantują rozwiązania stalowe, ale dodają one wagi do urządzenia. Ramy aluminiowe tymczasem znacząco ją redukują i są z reguły droższe. Przy obsłudze mniejszych systemów wystarczy też jeden drążek. Większe natomiast i te z mocniejszym silnikiem mogą wymagać ramy z dwoma drążkami.
Ile kosztuje listwa wibracyjna do betonu?
Same profile to wydatek, który zwykle zaczyna się od niecałych 1300 zł. Mowa oczywiście o produktach bez napędu. Silnik do listwy wibracyjnej to już znacznie większy koszt i trzeba się liczyć z kwotą rzędu kilku tysięcy złotych w przypadku prostszych rozwiązań. Więcej informacji o listwach do ubijania betonu i ceny poszczególnych wariantów można znaleźć na stronie norwit.pl