W wielu wypadkach znacznie bardziej korzystnym rozwiązaniem niż zakup własnego sprzętu, jest skorzystanie z oferty jednej z wielu wypożyczalni. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy nastąpi awaria sprzętu. Co zrobić w takiej sytuacji?
Samodzielna naprawa wykluczona
Pierwszą myślą, kiedy już pojawi się jakakolwiek usterka, jest podjęcie próby samodzielnego naprawienia sprzętu. Jeśli się to uda, będzie bowiem można uniknąć dodatkowych kosztów. Lepiej jednak powstrzymać się od samodzielnych napraw, przede wszystkim ze względu na fakt, że wypożyczalnia narzędzi zazwyczaj oferuje sprzęt naprawdę wysokiej jakości. Jakość ta może natomiast iść w parze z dużym stopniem skomplikowania maszyny czy koniecznością posiadania oryginalnych części przy naprawie, a także specjalistycznej wiedzy z zakresu funkcjonowania i budowy sprzętu. Samodzielne próby redukcji usterki mogą więc tylko pogorszyć sprawę, a tym samym pociągnąć za sobą jeszcze większe koszty. Lepiej więc nie ryzykować. Zamiast tego należy o uszkodzeniu niezwłocznie poinformować firmę, od której wypożyczyło się narzędzia.
Kiedy wypożyczalnia narzędzi pociągnie nas do odpowiedzialności?
W myśl głównej zasady dotyczącej odpowiedzialności za korzystanie z wypożyczonych narzędzi, to właśnie użytkownik będzie musiał pokryć koszty naprawy. Taki zapis zazwyczaj znajduje się w umowie wypożyczalni. Zdarza się jednak, że wprowadzane jest rozróżnienie dwóch pojęć – awarii oraz usterki mechanicznej. W takim wypadku przed domaganiem się od klienta pokrycia kosztów naprawy, firma najpierw sprawdza, co sprawiło, że maszyna przestała działać lub nie działa tak jak powinna. Jeśli przyczyną była naturalna eksploatacja, klient nie poniesie odpowiedzialności finansowej. Zupełnie inaczej będzie już jednak w przypadku usterki mechanicznej, która wskazuje na niewłaściwe użytkowanie narzędzi czy postępowanie niezgodnie z zaleceniami producenta. W takiej sytuacji użytkownik będzie musiał ponieść koszty usterki ze względu na zawinione przyczynienie się do jej powstania.