W przeszłości nagminnie zdarzały się sytuacje, kiedy pracownicy nie tylko nie byli chronieni odpowiednio przystosowaną do danych zadań odzieżą, ale wręcz przystępowali do pracy w przypadkowych, zazwyczaj prywatnych starych ubraniach. Obecnie takie zastosowanie mocno zużytej odzieży można spotkać już tylko w pracach przydomowych, chociaż i tutaj coraz częściej sięga się po ubrania specjalistyczne.
Wymogi BHP odnośnie do ubrań pracowniczych
Odzież BHP nie została wymyślona ani wprowadzona przez znudzonych lub nadgorliwych urzędników, w tym wypadku chodziło bowiem rzeczywiście o bezpieczeństwo pracowników. Jakkolwiek można było przeboleć nieestetyczny wygląd pracownika, to już wypadki związane z nieodpowiednim ubiorem w którymś momencie zaczęło społeczeństwu przeszkadzać. Odpowiednio dedykowana odzież dla pracowników w niektórych branżach stała się nieodzowna, a także zaczęła przynosić wymierne korzyści.
Kaski na głowach, rękawice ochronne, skórzane fartuchy, czy też ubrania zaprojektowane tak, aby nie posiadały luźnych części mogących być wciągnięte do maszyn, stanowią obecnie rzeczywistą ochronę zdrowia, a nawet życia.
Estetyka ubrań pracowniczych
Ubrania robocze kojarzone są zazwyczaj z ciężkimi pracami budowlanymi, transportem, czy warsztatami albo halami pełnymi obrabiarek, tymczasem jest ona obecna niemalże w każdym zawodzie. Ubiór pracowniczy dotyczy lekarzy i pielęgniarek, pracowników zakładów przetwórstwa żywności oraz piekarzy i cukierników, w równym stopniu jak spawaczy, tokarzy, czy manewrowych albo pracowników zakładów oczyszczania miasta. Przy tym daje się łatwo zauważyć, a szczególnie przez ludzi ze starszego pokolenia, że pracownicy w każdym zawodzie wyglądają dziś schludniej, aniżeli zdarzało się to wcześniej. Niewątpliwie ma to wpływ duży wybór ubrań pracowniczych na rynku, ale związane jest przede wszystkim z ogromną ilością przedsiębiorstw prywatnych, których właściciele dbają nie tylko o bezpieczeństwo swoich pracowników, ale również o wizerunek swoich firm. Nie trzeba było długo czekać, by na prywatną inicjatywę zareagowały również przedsiębiorstwa państwowe.
Reklama a ubrania robocze
Obecnie firmy nagminnie wykorzystują ubrania pracownicze zatrudnianych przez siebie ludzi do swoistej reklamy. Najprostszą formą są tutaj nadruki z logami firm, co przy estetycznym wyglądzie noszącego takie ubranie pracownika, informuje o istnieniu danego przedsiębiorstwa oraz sugeruje solidność wykonywanych przez niego usług.
Pirat – dystrybucja polskiej odzieży roboczej.