Porady

Funkcjonalna smarownica – sprawdź, jaką wybrać

Funkcjonalna smarownica – sprawdź, jaką wybrać

Regularne smarowanie jest niezbędne, gdy chcemy zapewnić prawidłowe działanie wielu maszyn i urządzeń. Przy takiej czynności najlepiej sprawdza się odpowiednio dobrana smarownica. Na rynku znajdziemy wiele typów takich urządzeń.

Tarcie jest naturalnym czynnikiem, który pojawia się często w przypadku ruchomych części maszyn, urządzeń i pojazdów. Niestety, tarcie jest czynnikiem szkodliwym, dlatego konieczne jest jego wyeliminowanie, a przynajmniej znaczne zredukowanie. Jeden element maszyny przesuwający się po drugim elemencie wytwarza tarcie, które przekłada się na zwiększone opory ruchu. To z kolei ogranicza rozwiązania konstrukcyjne, uniemożliwia osiąganie założonych parametrów eksploatacyjnych i zmniejsza trwałość poszczególnych części. Tarcie ma również wpływ na zmniejszenie mocy maszyn i urządzeń.

Aby ograniczyć tarcie, często minimalizuje się współczynnik tarcia lub stosuje się łożyska toczne. Najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest jednak zastosowania smarowania. Wprowadzana substancja rozdziela powierzchnie, które na siebie działają. Jako substancję smarną wykorzystuje się czasami gaz, ale częściej ciecz (np. olej) lub stały środek smarny (np. grafit, teflon itp.). Zadaniem środka smarnego jest jednak nie tylko redukcja tarcia i ograniczanie zużycia części, ale również zabezpieczenie ich przed korozją, chłodzenie i uszczelnianie. Aby skutecznie przeprowadzić proces smarowania, najlepiej wykorzystać do tego dobrej klasy smarownicę. Na rynku znajdziemy wiele typów takich urządzeń. Poniżej omawiamy najpopularniejsze.

Smarownice elektryczne

Zaczynamy od rozwiązania najbardziej zaawansowanego i najwygodniejszego w eksploatacji. Mowa tu o smarownicach elektrycznych. Klasyczny typ takiej smarownicy kojarzy się z dość dużym urządzeniem, ale nie wolno zapominać, że obecnie dostępne są również wersje akumulatorowe smarownic elektrycznych, które są znacznie mniejsze.

Zacznijmy jednak od klasycznego, dużego rozwiązania. Typowa smarownica elektryczna to umieszczona na wózku pompa tłoczkowa, która ma napęd właśnie elektryczna. To wspomniana pompa wytwarza ciśnienie wypychające środek smarny. Taka pompa jest w stanie tłoczyć oleje o bardzo dużej lepkości (nawet powyżej 50 mm2/s), jak również smary plastyczne. Ten rodzaj smarownicy używa się głównie przy pojedynczych punktach smarowania. Można jednak założyć rozdzielacz progresywny, którego zadaniem jest grupowanie punktów smarowania.

Dużo mniejsze są smarownice elektryczne zasilane akumulatorem. To bardzo poręczne i bezprzewodowe urządzenia, które zapewniają wysoką swobodę pracy i mobilność. Smarownica akumulatorowa jest wyposażona w zbiornik smaru, który napełnia się przez zawór lub zassanie. Mimo małych rozmiarów smarownice akumulatorowe dobrej klasy zapewniają wysokie ciśnienie robocze i doskonale nadają się do konserwacji maszyn i urządzeń.

Smarownice pneumatyczne

Dużą popularnością cieszą się także smarownice pneumatyczne. Nie zużywają one zbyt wiele powietrza ze sprężarki, a jednocześnie pozwalają wykonać precyzyjną aplikację smarowania. Argumentem przemawiającym za wyborem smarownicy pneumatycznej jest duża wygoda pracy, duża wydajność, trwałość, łatwa obsługa i szerokie zastosowanie. Niestety, wadą jest konieczność współpracy z odpowiednio dobraną sprężarką, co znacznie ogranicza jej mobilność. Taka smarownica dobrze sprawdza się między innymi do konserwacji części pojazdów, maszyn przemysłowych, maszyn rolniczych itd.

Wybierając smarownicę pneumatyczną, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów. O sprężarce już wspomnieliśmy, zatem zaczynamy od tej kwestii. Warto zwrócić uwagę na ciśnienie, jakiego potrzebuje dana smarownica. Wiele modeli pracuje w szerokim zakresie ciśnienia, co sprawia, że nie ma większego problemu z doborem sprężarki. Należy się jednak o tym upewnić przed zakupem smarownicy.

Inny ważny parametr to pojemność smarownicy. Należy dobrać model pod względem własnych potrzeb, ponieważ na rynku znajdziemy zarówno małe smarownice (pojemność około 400 ml), jak i bardzo duże (pojemność 15 l). Prędkość przenoszenia smaru wskazuje, ile smaru zostanie wypompowane w ciągu minuty. Duża waga może być problemem, podobnie jak niska jakość wykonania smarownicy. Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje urządzenia (np. obecność manometru). 

Smarownice ręczne i nożne

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o najprostszym typie smarownicy, czyli o modelach ręcznych. Mają one kształt cylindra, w którym pracuje tłok. Za pomocą dźwigni lewarowej przesuwa się ten tłok, wypychając czynnik smarny. Na rynku można znaleźć smarownice ręczne o zróżnicowanej pojemności. Do tego mogą być one punktowe (precyzyjna aplikacja smaru, posiadają spiczasty dozownik) i dwutłokowe (silniejsza pompka zapewnia wyższe ciśnienie przy aplikacji smaru).

Należy również wspomnieć o smarownicach nożnych. Łatwo się domyślić, że takie urządzenie jest obsługiwane nogą. Wszystko dlatego, że ma dość duże gabaryty. Takiej smarownicy często używa się w różnych warsztatach profesjonalnych.

Dzięki smarownicy konserwacja pojazdów, maszyn i urządzeń nie tylko jest łatwiejsza i szybsza, ale również dokładniejsza. Warto jednak dobrać typ i pojemność smarownicy ściśle do potrzeb wykonywanej konserwacji.

Similar Posts