Długopis zenith – klasyk wśród piórFirmy 

Długopis zenith – klasyk wśród piór

Historia jaką napisały długopisy Zenith ma już blisko 70 lat. Dokładnie w 1951 roku w Częstochowie, w niewielkiej fabryce przy ul. Żwirki i Wigury wtedy noszącej nazwę Częstochowskich Zakładów Materiałów Biurowych powstał produkt znany po dziś w całej Polsce. Zaledwie w 6 lat od momentu, kiedy pierwsze pióro marki Zenith opuściło taśmę produkcyjną, zatrudnienie w fabryce zwiększyło się czterokrotnie, a pióra i długopisy Zenith znajdowały się w niemal każdym polskim domu.

Aktualnie długopis to popularny produkt, każdy polak zna, posiada i codziennie użytkuje długopisy różnych marek. Kiedy powstawało pierwsze pióro Zenith, długopis był wynalazkiem szalenie nowoczesnym. Jego prosta budowa – obudowa oraz rurka wypełniona gęstym tuszem, zakończona obsadką na której umieszczona jest kulka – powoduje, że jest to produkt tani, trwały i prosty w użyciu. Kiedy jednak młody inżynier Józef Koszkul konstruował kultowego Zenitha w niewielkiej częstochowskiej fabryce, długopisy były wynalazkiem bardzo nowoczesnym i to na skalę światową.

Produkty znane pod nazwą Zenith długopis czy też  Zenith pióro znane są szerokiemu gronu konsumentów. Przez wielu uznawane za kultowe, dzięki ponadczasowemu wzornictwu od pokoleń są jednymi z najchętniej używanych produktów piśmienniczych w polskich biurach. Między innymi dzięki bogatej historii oraz szerokiej ofercie długopis Zenith cieszy się niesłabnącą popularnością. O zaletach tego produktu można powiedzieć naprawdę wiele. Nie da się jednak jego zalet konstrukcyjnych rozłączyć z historią, jaka towarzyszy tej marce. Kilka faktów pozwoli poznać fenomen tej niezwykłej marki, która w latach powojennych miała zastępować popularnego Parkera, a stała się marką samą w sobie – pożądaną przez wielu i do dziś poszukiwaną, a nawet kolekcjonowaną.

GARŚĆ HISTORII

Długopis jako narzędzie do pisania zostało wynalezione w 1938 roku przez Laszlo Biro – węgierskiego artystę i dziennikarza. Po wybuchu wojny wraz ze swoim bratem Georgem uciekł do Argentyny, gdzie dzięki chemicznym zdolnościom brata udoskonalił swój wynalazek. Pierwsza produkcja długopisów ruszyła w Buenis Aires. W 1944 Biro sprzedał swoje udziały jednemu z akcjonariuszy. Od tego momentu zaczęto produkować długopisy na masową skalę – nadarzył się na to idealny czas historyczny. Długopisami dało się pisać bez względu na zmiany ciśnienia, zatem mogli z nich korzystać piloci alianccy podczas drugiej wojny światowej.

Praktykę węgierskiego wynalazcy udało się wprowadzić na polskie podwórko. W czasie kiedy długopisy Zenith producent nieśmiało wypuszczał na rynek, w amerykańskich biurach pisało się Parkerami, które Zenith miał naśladować.

Zenith faktycznie przejął od Parkera wiele rozwiązań oraz nawiązywał do niego stylistycznie, z czasem długopis Zenith stał się produktem pożądanym ze względu nie na podobieństwo na piśmienniczego potentata, ale za solidność wykonania i niezawodność. Tak zbudowana marka i zapotrzebowanie musiało pociągnąć za sobą sprzedaż.

Aktualnie marka Zenith jest rozpoznawalna niemal przez każdego Polaka. Od lat jest niedoścignionym wzorem, klasyczny model długopisu Zenith wciąż zyskuje nowych coraz młodszych i bardziej wymagających użytkowników i fanów.

Poszczególne modele różnią się od siebie wzornictwem, kolorem, ale również właściwościami i promowanym zastosowaniem. Przykładowo Model 7, który zbudowany jest z masywnego korpusu z ozdobnym metalowym klipsem, okuwką oraz obrączką to idealny produkt do eleganckiego biura. Jego przeznaczenie nie jest przypadkowe. – zastosowane wymienne, metalowe wkłady o zwiększonej pojemności piszą niezawodnie i długo. Jego wysoka estetyka znajduje zwolenników wśród naprawdę wymagających klientów.

Jednym z kolekcjonerskich rarytasów jest model „Omega”. Wielokolorowa, dostępna w różnych rozmiarach, z możliwością napełniania na różne sposoby – każdy kolekcjoner wiecznych piór docenia taka różnorodność.

Nie każdy wie, że długopisy z Częstochowy nie od razu zaczęły przynosić fabryce zyski. Początkowo długopisy Zenith nie były wysokiej jakości. Dopiero wprowadzenie wyśrubowanych standardów, zakup nowoczesnych (na tamte czasy) maszyn sprowadzonych z Chin (przejętych przez Ludowe Chiny od Parkera) oraz modernizacja linii produkcyjnej spowodowała boom na polskie artykuły piśmiennicze. Ciekawostką jest, że dostarczone przez chińczyków maszyny nie posiadały instrukcji obsługi i pierwsze serie wyprodukowanych przy ich użyciu produktów były niedoskonałe.
Oparte na modelu Parker 51 pióro wieczne Zenith zaczęto produkować w 1965 r. Stalówki były złote – sprowadzane z warszawskiej mennicy. Sposób cięcia stalówek kulką irydową zastosowany po raz pierwszy przy piórach Zenith został opatentowany przez polskich konstruktorów i stosowany na całym świecie.

Pierwsze długopisy Zenith na masową skalę wyprodukowano pod koniec lat 60 na polecenie władz. Miały posłużyć podczas zjazdu partii. Od tego czasu można mówić o rozkręceniu się długopisowego interesu Zenith na dobre.

Aktualnie marka Zenith posiada w swojej ofercie nie tylko długopisy i pióra, ale również wkłady, cienkopisy, zakreślacze, markery, korektowy, kleje, ołówki oraz szeroki wachlarz innych akcesoriów i przyborów biurowych.

Na długopisach i piórach Zenith można wygrawerować dowolny tekst bądź logo i stworzyć z nich oryginalny prezent.

Aktualnie produkty marki Zenith można zakupić w niemal każdym dobrym sklepie z artykułami biurowymi i piśmienniczymi. Marka posiada również swój autoryzowany sklep internetowy. Idąc z duchem czasu i zapotrzebowaniem rynku Zenith produkuje oraz rozprowadza kreatywne gadżety reklamowe oparte na asortymencie marki. Jego produkty przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku wielu polskich firm. Cechujące się wysoką jakością artykuły piśmiennicze gwarantują satysfakcję oraz zadowolenie z ich użytkowania.

Leave a Comment