W przypadku zakupu mieszkania od dewelopera, nabywcy przysługuje wiele praw. Jednym z nich jest rękojmia. Oprócz niej deweloper może udzielić klientom gwarancji, dzięki czemu w przypadku wykrycia wad, ten powinien sam je usunąć. Jak to wygląda w praktyce? Czym rękojmia różni się od gwarancji? Sprawdzamy.
Czym jest rękojmia?
Deweloperzy w Złotowie realizują wiele inwestycji, co ma związek z ogromnym zainteresowaniem zakupem mieszkań z rynku pierwotnego. Te są z reguły bardzo ustawne, mają korzystny układ pomieszczeń, a do tego można wykończyć je wedle własnych preferencji. Są osoby, które obawiają się zakupu mieszkania od dewelopera ze względu na możliwość pojawienia się usterek, związanych chociażby z szybką budową. Warto jednak wiedzieć, że interesy nabywców nieruchomości z rynku pierwotnego chroni rękojmia. Z jej tytułu na deweloperze ciąży odpowiedzialność w związku z pojawieniem się ewentualnych wad lub wydaniem lokalu w stanie niezgodnym z tym, co zostało zawarte w umowie.
Zapisy o rękojmi można znaleźć w Kodeksie cywilnym. Ta jest uregulowana przepisami prawa, co sprawia, że deweloper musi się z niej wywiązać. W przypadku, jeśli tak się nie stanie, nabywca nieruchomości ma prawo odstąpić od umowy, w związku z czym deweloper jest zobowiązany zwrócić zapłacone mu pieniądze. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, że w 2014 roku okres rękojmi został wydłużony do 5 lat. Wcześniej ta obowiązywała jedynie 3 lata.
Czym jest gwarancja i jakie są najważniejsze różnice?
Interesy nabywców nieruchomości z rynku pierwotnego chroni nie tylko rękojmia, ale również gwarancja. Zdarza się, że deweloperzy w Złotowie udzielają jej na określone usterki. W takim przypadku, jeśli nabywca nieruchomości zauważy wadę, zgodnie z umową może domagać się jej naprawy. Szczegółowa lista usterek, jakie dany deweloper zobowiązuje się usunąć na własny koszt powinien być bezwzględnie zawarty w umowie.
Chociaż zarówno rękojmia, jak i gwarancja zapewniają nabywcom nieruchomości spokojny sen, nie są tym samym. Najważniejszą różnicą między nimi jest to, że rękojmia obowiązuje na podstawie Kodeksu cywilnego i dotyczy każdej nieruchomości zakupionej na rynku pierwotnym, natomiast gwarancja jest udzielana jedynie z dobrej woli sprzedającego. To oznacza, że deweloper może w ogóle jej nie udzielić. Osoba, która decyduje się kupić mieszkanie na nowym osiedlu, koniecznie powinna upewnić się, jak wygląda ta kwestia jeszcze przed podpisaniem umowy przedwstępnej. Brak gwarancji to dobry pretekst do negocjacji ceny.
Rękojmię od gwarancji może różnić także czas obowiązywania. Tak jak już wspomnieliśmy, zgodnie z nowymi przepisami okres obowiązywania ustawowej odpowiedzialności dewelopera to aż 5 lat. To, ile trwa gwarancja zależy od sprzedawcy. Różnicą jest również fakt, że rękojmia z reguły obejmuje o wiele więcej niż gwarancja. Deweloperzy zazwyczaj określają, co dokładnie zobowiązują się naprawić w związku z udzieleniem gwarancji, a także jakie są jej warunki.