Wbrew pozorom trendy w projektowaniu wszelkiego rodzaju opakowań mają ogromny wpływ zarówno na budowanie świadomości marki, jak i podnoszenie wskaźników sprzedażowych i wygodę klienta. W dawnych czasach opakowanie służyło wyłącznie do przechowywania żywności lub cennych przedmiotów, a obecnie pełni też funkcję reklamową czy wizerunkową. Rozwój nowych technologii pozwolił producentom na pogodzenie wszystkich tych rzeczy, choć — jak to w wielu branżach bywa — kluczowe są też trendy obowiązujące w danym czasie na rynku. Oto najważniejsze z nich!
Ekologiczne opakowania, by chronić środowisko
Obecnie niemal wszystkie opakowania spożywcze wytwarza się z plastiku lub innych tworzyw sztucznych. Jest to najbardziej opłacalne rozwiązanie z perspektywy finansowej, ale i nie tylko. Plastik jest bowiem materiałem wytrzymałym i świetnie nadającym się do recyklingu. Plastikowe opakowania spożywcze pozwalają przechowywać żywność przez długi czas, nie zmieniając jej smaku oraz nie przenosząc szkodliwych substancji chemicznych. Co więcej, opakowania tego typu mogą być wielokrotnie wykorzystywane, a proces ich produkcji jest tani, wygodny i łatwy.
Do dzisiaj w sieci krąży wiele mitów na temat rzekomej szkodliwości plastiku na środowisko naturalne. Prawda jest jednak zupełnie inna, bo obecne zaawansowane techniki produkcyjne są już ekologiczne, a wytworzone w ten sposób produkty można recyklingować. Plastik rozkłada się też znacznie szybciej niż np. szkło. Dlatego też wszelkiego rodzaju opakowania produkuje się z myślą o ochronie środowiska — są one biodegradowalne i wielokrotnego użytku. Stało się to już częściową polityką wielu firm, które chcą w ten sposób przekonać klientów, że dbają nie tylko o ich zdrowie, ale również o bezpieczeństwo planety. Szacuje się, że w najbliższej przyszłości taki trend nie tylko się utrzyma, ale będzie się też nasilać.
Personalizowane opakowania spożywcze
Drugim najważniejszym trendem w projektowaniu opakowań jest ich personalizacja. Chodzi tutaj o skrupulatnie przygotowaną strategię marketingową — klient, który ma możliwość samodzielnego spersonalizowania produktu, łatwiej utożsamia się z wybraną marką. W rezultacie wiele firm dąży do tego, aby konsument przywiązał się emocjonalnie do swojego opakowania. Zapoznaj się z ofertą opakowań do produktów spożywczych na stronie: https://stark.pl/branze-cat/inne-produkty-spozywcze/.
Z pewnością będzie on chętniej wybierał opakowanie ze swoim imieniem lub ważną dla niego sentencją niż te, które są dla niego zupełnie obojętne. Personalizacja jest też kluczowa w kontekście wspomnianej już ekologii — opakowanie z własnym imieniem czy ulubioną ilustracją prędko nie zostanie wyrzucone na śmietnik.
Minimalizm i szereg zalet
Innym trendem, który pojawia się w projektowaniu opakowań, jest minimalizm. Mowa tutaj o tym, by dany produkt był jak najczytelniejszy i minimalistyczny. Ma to pomóc w zwróceniu uwagi klienta na to, co istotne z perspektywy danej firmy. Prawidłowo dobrane kolory i wzory mogą oddziaływać na konsumenta i wywoływać w nim określone emocje, co sprawi, że chętniej on sięgnie po taki produkt i postanowi go kupić. Poza tym małe opakowania łatwiej zmieścić w torebce czy plecaku — zwłaszcza jeśli mówimy o opakowaniach spożywczych, w których na co dzień bierzemy śniadanie czy obiad do pracy.